martes, 21 de mayo de 2013

Informe alumna Entenament Cognitiu



 

Camí  vell de Fornells, 33 - 17003 Girona

Tel. 972 41 76 76 - Fax 972 41 76 00



Informe:    
Alumna: J. S.
Curs:               4rt ESO
Tutora:           A. R.



Motiu de la consulta:

Dificultat en els processos cognitius, fet que li dificulta l’assoliment esperat dels aprenentatges que li corresponen.



Objectius:

Exercitar els diferents processos cognitius:

-         memòria de treball

-         atenció sostinguda i a curt termini

-         velocitat de processament

-         seqüenciació de tasques

-         comprensió d’enunciats senzills i complexos

-         recuperació de la informació

-         accés al lèxic





Materials:

-          Cerrillo Martín, Mª Del Rosario. Coral: Programa para enseñar a Pensar. Didáctica para desarrollar el potencial de Aprendizaje.Ed: CEPE (2013).

-         “Estimulación Cognitiva III”, Ed. Lebón

-         Exercicis treballats a través de l’ordinador: Simon Says i Food Memory (raonament perceptiu i memòria de treball).



Mètode i observacions:

Fent referència al material extret dels llibres, el primer que li demano quan li presento una fitxa és dir-me què creu que ha de fer. Si coincideix amb les instruccions de l’enunciat aleshores procedeix a fer la tasca sota les condicions requerides (temps, suport addicional de paper i llapis, etc.); si no coincideix, li vaig donant petites pautes per què dedueixi la tasca. Un cop acabat l’exercici, i abans de corregir-lo, li demano que m’expliqui què ha fet i sobre tot com ho ha fet. Segons el meu parer, aquest és el pas més interessant de tot exercici. No només extrec informació de l'estratègia utilitzada, sinó també de com s'expressa per explicar-m'ho, com es fa entendre. Sovint es troba amb dificultats per explicar-me com ha resolt l'exercici (dificultat en l'expressió oral, en jerarquitzar les idees, en ordenar els passos, etc.) i sovint utilitza unes estratègies molt rebuscades, massa complicades pel que la tasca exigeix (mal anàlisi de la tasca i poca optimització dels recursos cognitius). Val a dir, que resol l'exercici correctament pràcticament sempre, però és poc conscient de com ho ha fet; i el que realment ens interessa no és només la correcta resolució de la tasca, sinó la metacongnició de tot el procés i la posterior generalització i aplicació a la vida quotidiana.
El més important de tot plegat, doncs, no és purament fer la tasca, sinó saber com l'ha resolt i quina relació de semblança i funcionalitat té aquesta amb qualsevol repte acadèmic o quotidià. Aquest és l'últim pas que treballo amb la J. Li demano que em trobi una aplicació relacionada amb l'exercici resolt i aplicable a l'estudi i a la vida real. Si no sap trobar-ne, l'ajudo amb un exemple i a partir del meu n'ha de trobar un altre. Sembla entendre-ho i agradar-li, perquè s'anota el quid de cada fitxa un cop acabat tot el procés de metacognició.
Personalment considero que és important que li trobi un sentit de funcionalitat a tot el que fem, i que hi trobi un sentit pragmàtic a tot exercici ja que només d'aquesta manera entendrà les tasques i millorarà cognitivament. Hem de fer conscienciar-la sobre tots els processos que dugui a terme per resoldre qualsevol exercici que li requereixi un esforç. És important saber analitzar el problema (sigui quin sigui) per poder-lo estudiar i saber com resoldre'l de la manera més eficaç possible, ja sigui amb el millor resultat com també invertint només els recursos necessaris i utilitzant les eines i estratègies més adequades.
En referència a la seva actitud envers les tasques, té molt bona predisposició i interès en tot el que li proposo.

  


Conclusions:

Punts forts:

- És bona en la memòria a curt termini quan els estímuls són escassos i coneguts, però en canvi quan són més complexos i requereixen més atenció i sobretot memorització, aleshores falla.
- És resolutiva en les tasques que requereixen pocs passos per resoldre.
- Actitud i perseverància.


Dificultats en:

- Memòria de treball
- Funcions executives
- Anàlisi i previsió de la tasca
- Compaginar dues o més tasques alhora
- Accés al lèxic i devolució de la informació 
- Relacionar conceptes
- Abstracció i generalització de conceptes
- Desvetllar el quid de cada exercici (sobre tot de les fitxes) i relacionar-ho amb aspectes acadèmics o situacions quotidianes.


Cal seguir treballant els objectius marcats durant l’estiu, i seguint la tècnica que s’està aplicant.
De cares al curs vinent, caldrà fer una valoració en funció dels objectius que encara necessiti estimular.

CCE MONTESSOSRI-PALAU
Naïs Cortinat Morrós
Psicòloga


No hay comentarios:

Publicar un comentario