|
Camí vell de Fornells, 33 - 17003 Girona
Tel. 972 41 76 76 - Fax 972 41 76 00
|
Informe:
Alumna: J. S.
Curs: 4rt ESO
Tutora: A. R.
Motiu de la consulta:
Dificultat en els processos cognitius, fet que li dificulta l’assoliment
esperat dels aprenentatges que li corresponen.
Objectius:
Exercitar els diferents processos cognitius:
- memòria de treball
- atenció sostinguda i a curt termini
- velocitat de processament
- seqüenciació de tasques
- comprensió d’enunciats senzills i complexos
- recuperació de la informació
- accés al lèxic
Materials:
-
Cerrillo Martín, Mª Del Rosario. Coral: Programa para enseñar a Pensar.
Didáctica para desarrollar el potencial de Aprendizaje.Ed: CEPE (2013).
- “Estimulación
Cognitiva III”, Ed. Lebón
- Exercicis treballats a través de l’ordinador:
Simon Says i Food Memory (raonament perceptiu i memòria de treball).
Mètode i observacions:
Fent referència al material extret dels llibres, el primer que li demano
quan li presento una fitxa és dir-me què creu que ha de fer. Si coincideix amb
les instruccions de l’enunciat aleshores procedeix a fer la tasca sota les
condicions requerides (temps, suport addicional de paper i llapis, etc.); si no
coincideix, li vaig donant petites pautes per què dedueixi la tasca. Un cop
acabat l’exercici, i abans de corregir-lo, li demano que m’expliqui què ha fet
i sobre tot com ho ha fet. Segons el meu parer, aquest és el pas més interessant
de tot exercici. No només extrec informació de l'estratègia utilitzada, sinó
també de com s'expressa per explicar-m'ho, com es fa entendre. Sovint es troba
amb dificultats per explicar-me com ha resolt l'exercici (dificultat en
l'expressió oral, en jerarquitzar les idees, en ordenar els passos, etc.) i
sovint utilitza unes estratègies molt rebuscades, massa complicades pel que la
tasca exigeix (mal anàlisi de la tasca i poca optimització dels recursos
cognitius). Val a dir, que resol l'exercici correctament pràcticament sempre,
però és poc conscient de com ho ha fet; i el que realment ens interessa no és només
la correcta resolució de la tasca, sinó la metacongnició de tot el procés i la
posterior generalització i aplicació a la vida quotidiana.
El més important de tot plegat, doncs, no és purament fer la tasca, sinó
saber com l'ha resolt i quina relació de semblança i funcionalitat té aquesta
amb qualsevol repte acadèmic o quotidià. Aquest és l'últim pas que treballo amb
la J. Li demano que em trobi una aplicació relacionada amb l'exercici resolt i
aplicable a l'estudi i a la vida real. Si no sap trobar-ne, l'ajudo amb un
exemple i a partir del meu n'ha de trobar un altre. Sembla entendre-ho i
agradar-li, perquè s'anota el quid de cada fitxa un cop acabat tot el procés de
metacognició.
Personalment considero que és important que li trobi un sentit de
funcionalitat a tot el que fem, i que hi trobi un sentit pragmàtic a tot
exercici ja que només d'aquesta manera entendrà les tasques i millorarà
cognitivament. Hem de fer conscienciar-la sobre tots els processos que dugui a
terme per resoldre qualsevol exercici que li requereixi un esforç. És important
saber analitzar el problema (sigui quin sigui) per poder-lo estudiar i saber
com resoldre'l de la manera més eficaç possible, ja sigui amb el millor
resultat com també invertint només els recursos necessaris i utilitzant les
eines i estratègies més adequades.
En referència a la seva actitud envers les tasques, té molt bona
predisposició i interès en tot el que li proposo.
Conclusions:
Punts forts:
- És bona en la memòria a curt termini quan els estímuls són escassos i
coneguts, però en canvi quan són més complexos i requereixen més atenció i
sobretot memorització, aleshores falla.
- És resolutiva en les tasques que requereixen pocs passos per resoldre.
- Actitud i perseverància.
Dificultats en:
- Memòria de treball
- Funcions executives
- Anàlisi i previsió de la tasca
- Compaginar dues o més tasques alhora
- Accés al lèxic i devolució de la informació
- Relacionar conceptes
- Abstracció i generalització de conceptes
- Desvetllar el quid de cada exercici (sobre tot de les fitxes) i
relacionar-ho amb aspectes acadèmics o situacions quotidianes.
Cal seguir treballant els objectius marcats
durant l’estiu, i seguint la tècnica que s’està aplicant.
De cares al curs vinent, caldrà fer una
valoració en funció dels objectius que encara necessiti estimular.
CCE MONTESSOSRI-PALAU
Naïs Cortinat Morrós
Psicòloga
No hay comentarios:
Publicar un comentario