viernes, 3 de mayo de 2013

Cas 1 (G. T.) Observacions seguiment



Les següents anotacions son el resultat de dos mesos de seguiment, reforç i treball amb un alumne de 3r de Primària:

Observacions i tasques fetes:

-          Al iniciar la classe, si no tenen la data posada a la llibreta, els hi faig posar, i MAI sabia ni quin dia de la setmana, ni número ni mes de l’any estem. à És com si estigués desconnectat del dia a dia. Dient-li el mes “Febrer”, va escriure que era el mes 6. No es sabia tots els dies de la setmana i només em sabia dir 4 mesos de l’any saltejats. à Els hem treballat. Ara ja els coneix i els sap escriure, tant els dies de la setmana com els mesos de l’any. Durant l’aprenentatge: varies vegades li demano els dies de la setmana i em recita els mesos de l’any, i a l’inrevés.
-          Dificultat de raonament:
o   “Quans mesos té un any Gerard?”, respon: “No ho sé, no m’ho han explicat mai.
o   “I quants dies té una setmana?”, respon: “Un dia?”
-          Bona lateralitat.
-          Molts errors bàsics de llengua. Ex: li pregunto com escribim la “s” quan sona forta i va entre vocals i respon: “amb una ‘q’”? à Falta d’atenció? Bloqueig? Error conceptual?
-          Molt necessari treballar el càlcul mental de sumes, restes, multiplicacions i divisions.
o   Taules de multiplicar: no en dominava cap amb agilitat. Ara es sap fins la del 6 però encara no amb fluïdesa.  Es perd al recitar-les i s’encalla.
-          Cal treballar el vocabulari à definició de conceptes a mode d’endevinalles.
-          Li costa trobar paraules que comencin igual que les que li dono de model. Ex: li dono “guepardo” i ha de trobar una paraula que comenci per “gue”; “guitarra” à “gui”

-          Escriptura:
o   Molt mala còpia, moltes omissions. à l’hauria de treballar més a casa.
o   Traç dels números:  4, 5, 6, 7, 9.
o   Problemes d’ortografia:
§  Natural (posa “doo” quan vol posar “zoo”).
§  Problemes en l’ortografia arbitrària: _rr_, _ss_, “b/v”,  “h”, “tx”. (Ex: disapte, barsalona, par ana a beura, cuan ariba, ba am).
§  Dictat: “mesus de lall: gane, fabr, mas, abril, max, jull, jriol, agos, setembre
o   Dificultat “ny”. Ex.: “all” à “añ” à “ay” à any
o   Dificultat: “gue”, “gui”, “que”, “qui”, “ce”, “ci” à Fem exercicis però li costa molt aplicar-ho bé en el mateix exercici. És com si estigués bloquejat, diu que ho entén però després escriu tot el contrari. Desconnecta a les explicacions. Molta més dificultat quan fem un dictat. No processa bé la informació de les explicacions.
o   Ajunta paraules.
o   Cal treballar e/o àtones.
o   Plurals femenins en català. Ex:“las rocas” à les roques.
o   Construcció de frases molt senzilles i no del tot correctes. Omissions i Addicions. Ex:
§   “El meu jerma li agrada els coces” (cotxes).
§  “La mama li agrada cunar” (“cuinar”, però posa la “r” final).
§  “El papa li agrada tereballar (treballar).
§  Li dic que escrigui quelcom sobre ell i em diu “però si jo no sé res sobre mi”. à És molt insegur, està bloquejat, poca confiança i autoestima. Es queda una estona pensant i acaba escribint: “Ami megrada fer els deures”.
o   Rarament posa majúscula a inici de frase i als noms.
o   Li costa localitzar els propis errors.
o   Ajunta alguna paraula.
o   Irregular en posar les “r” dels verbs en infinitiu.

Observacions en la lectura:
-          Lectura  per grafies/sil·làbica, molt robòtica. Li falta enllaçar els sons.
-          Es salta línies i repeteix línies i segueix llegint sense problema, no se n’adona.
o   En una ocasió va llegir la mateixa frase 5 vegades i a la 6ena se’n va adonar.
-          Canvia paraules. Ex: diu “invasitació” à investigació
-          Addicions: “última” à últim; “momenta” à moment
-          Omissions: “critura” à criatura; “pacència” à paciència
-          Moltes omissions de la conjunció “i”.
-          Dificultat so “qu”: Diu “can” à quan
-          Alterna lletres (poc): “dieu” à diuen
-          Canvia el gènere de determinants, adjectius, substantius.
-          Cal millorar les pauses marcades pels signes de puntuació. à Ara ja les marca correctament.  
-          Li costen les paraules llargues, se les inventa.
-          Dificultat so “ch”
-          Intercanvi de vocals a la meitat de mot.
-          Fa més errors en la segona lectura cronometrada del mateix text que en la primera.
-          Addicions i Omissions a final de mot: singular ßàplural
-          Mala pronunciació de les paraules accentuades (no remarca l’accent) i de la vocal neutra/tònica.
-          Es corregeix els propis errors mentre llegeix.
-          Ús de sinònims. Ex.: diu “demés” à on posa “altres”.
-          Bona comprensió.

Expressió oral:
-          Bona.

Actitud i predisposició per la feina:
-          Bona actitud i predisposició per treballar.
-          Accepta totes les tasques de la mateixa manera, no sembla tenir predilecció ni desgana per cap en concret.
-          Rarament em porta la feina feta que li poso per casa el dia que hem dit, però a la llarga l’acaba portant.

Altres:
-          Li faig fer el Dibuix de la Figura Humana. (Li costa molt decidir quina persona dibuixar. És molt insegur “és que dibuixo molt malament”. Acaba dibuixant un amic seu de l’altra escola i que encara es veuen).
o   A grans trets:  Dibuix d’uns 2 cm, a llapis. Pràcticament dibuix de pal (el coll és exactament igual que el cos, i se n’extenen les extremitats. Cames molt curtes. Elements inexistents: orelles, espatlles).
§  Si es volgués una interpretació imminent del dibuix demaneu-m’ho. Tinc pendent fer-ho.

No hay comentarios:

Publicar un comentario