Les següents anotacions son el resultat de dos mesos de seguiment, reforç i treball amb un alumne de 3r de Primària:
Observacions
i tasques fetes:
-
Al iniciar la classe, si no tenen
la data posada a la llibreta, els hi faig posar, i MAI sabia ni quin dia de la
setmana, ni número ni mes de l’any estem. à És com
si estigués desconnectat del dia a dia. Dient-li el mes “Febrer”, va escriure
que era el mes 6. No es sabia tots els dies de la setmana i només em sabia dir
4 mesos de l’any saltejats. à Els hem treballat. Ara ja els coneix i els sap escriure, tant els dies
de la setmana com els mesos de l’any. Durant l’aprenentatge: varies vegades li
demano els dies de la setmana i em recita els mesos de l’any, i a l’inrevés.
-
Dificultat de raonament:
o
“Quans mesos té un any Gerard?”,
respon: “No ho sé, no m’ho han explicat mai.
o
“I quants dies té una setmana?”,
respon: “Un dia?”
-
Bona lateralitat.
-
Molts errors bàsics de llengua.
Ex: li pregunto com escribim la “s” quan sona forta i va entre vocals i respon:
“amb una ‘q’”? à Falta d’atenció? Bloqueig? Error conceptual?
-
Molt necessari treballar el càlcul
mental de sumes, restes, multiplicacions i divisions.
o
Taules de multiplicar: no en
dominava cap amb agilitat. Ara es sap fins la del 6 però encara no amb
fluïdesa. Es perd al recitar-les i
s’encalla.
-
Cal treballar el vocabulari à
definició de conceptes a mode d’endevinalles.
-
Li costa trobar paraules que
comencin igual que les que li dono de model. Ex: li dono “guepardo” i ha de
trobar una paraula que comenci per “gue”; “guitarra” à “gui”
-
Escriptura:
o
Molt mala còpia, moltes omissions.
à l’hauria de treballar més a casa.
o
Traç dels números: 4, 5, 6, 7, 9.
o
Problemes d’ortografia:
§ Natural (posa “doo” quan vol posar “zoo”).
§ Problemes en l’ortografia arbitrària: _rr_, _ss_, “b/v”, “h”, “tx”. (Ex: disapte, barsalona, par ana a
beura, cuan ariba, ba am).
§ Dictat: “mesus de lall: gane, fabr, mas, abril, max, jull, jriol, agos,
setembre
o
Dificultat “ny”. Ex.: “all” à “añ” à “ay” à any
o
Dificultat: “gue”, “gui”, “que”,
“qui”, “ce”, “ci” à Fem exercicis però li costa molt aplicar-ho bé en el mateix exercici.
És com si estigués bloquejat, diu que ho entén però després escriu tot el
contrari. Desconnecta a les explicacions. Molta més dificultat quan fem un
dictat. No processa bé la informació de les explicacions.
o
Ajunta paraules.
o
Cal treballar e/o àtones.
o
Plurals femenins en català.
Ex:“las rocas” à les roques.
o
Construcció de frases molt
senzilles i no del tot correctes. Omissions i Addicions. Ex:
§ “El meu jerma li agrada els
coces” (cotxes).
§ “La mama li agrada cunar” (“cuinar”, però posa la “r” final).
§ “El papa li agrada tereballar (treballar).
§ Li dic que escrigui quelcom sobre ell i em diu “però si jo no sé res
sobre mi”. à És molt insegur, està bloquejat, poca confiança i autoestima. Es queda
una estona pensant i acaba escribint: “Ami megrada fer els deures”.
o Rarament posa majúscula a inici de frase i als noms.
o
Li costa localitzar els propis
errors.
o
Ajunta alguna paraula.
o
Irregular en posar les “r” dels
verbs en infinitiu.
Observacions
en la lectura:
-
Lectura per grafies/sil·làbica, molt robòtica. Li
falta enllaçar els sons.
-
Es salta línies i repeteix línies i
segueix llegint sense problema, no se n’adona.
o
En una ocasió va llegir la mateixa
frase 5 vegades i a la 6ena se’n va adonar.
-
Canvia paraules. Ex: diu “invasitació”
à investigació
-
Addicions: “última” à últim;
“momenta” à moment
-
Omissions: “critura” à
criatura; “pacència” à paciència
-
Moltes omissions de la conjunció
“i”.
-
Dificultat so “qu”: Diu “can” à quan
-
Alterna lletres (poc): “dieu” à diuen
-
Canvia el gènere de determinants,
adjectius, substantius.
-
Cal millorar les pauses marcades
pels signes de puntuació. à Ara ja les marca correctament.
-
Li costen les paraules llargues,
se les inventa.
-
Dificultat so “ch”
-
Intercanvi de vocals a la meitat
de mot.
-
Fa més errors en la segona lectura
cronometrada del mateix text que en la primera.
-
Addicions i Omissions a final de
mot: singular ßàplural
-
Mala pronunciació de les paraules
accentuades (no remarca l’accent) i de la vocal neutra/tònica.
-
Es corregeix els propis errors
mentre llegeix.
-
Ús de sinònims. Ex.: diu “demés” à on posa
“altres”.
-
Bona comprensió.
Expressió
oral:
-
Bona.
Actitud
i predisposició per la feina:
-
Bona actitud i predisposició per
treballar.
-
Accepta totes les tasques de la
mateixa manera, no sembla tenir predilecció ni desgana per cap en concret.
-
Rarament em porta la feina feta
que li poso per casa el dia que hem dit, però a la llarga l’acaba portant.
Altres:
-
Li faig fer el Dibuix de la Figura
Humana. (Li costa molt decidir quina persona dibuixar. És molt insegur “és que
dibuixo molt malament”. Acaba dibuixant un amic seu de l’altra escola i que
encara es veuen).
o
A grans trets: Dibuix d’uns 2 cm, a llapis. Pràcticament
dibuix de pal (el coll és exactament igual que el cos, i se n’extenen les
extremitats. Cames molt curtes. Elements inexistents: orelles, espatlles).
§ Si es volgués una interpretació imminent del dibuix demaneu-m’ho. Tinc
pendent fer-ho.
No hay comentarios:
Publicar un comentario