Fase 1:
Seguiment
i reforç a alumnes de primària i educació infantil.
|
Data / Hores: tots els dies de la setmana de 9h a 13h des del 8
de Gener fins a final de curs. (23 setmanes x 5 dies a la setmana x 4 hores a
la setmana = 480 hores aproximades).
A part de la feina presencial a l’escola, també en
requereix a casa a mode d’elaboració d’informes, recerca d’informació, etc.
|
Objectius:
|
Ø Detecció de debilitats i
dificultats
acadèmiques de cada alumne
Ø Oferir reforç
individualitzat a l’alumne en qüestió.
Ø Integrar el mètode
Montessori amb la meva praxis en funció de les necessitats de cada alumne.
Ø Elaboració de materials
adaptats per tal de dur a terme una intervenció exitosa.
Ø Potenciar punts forts
i reforçar els més dèbils.
|
Destinataris/àries:
|
ü Una alumna d’Educació
Infantil i 7 alumnes de Primària.
|
Activitats i
Continguts:
|
v Recollida d’informació sobre
l’alumne que sigui rellevant per a la intervenció educativa: informació sobre l’entorn
familiar, escolar, situació curricular, etc. Ressaltar aspectes del context
que poden afavorir o dificultar el procés d'ensenyament de l’aprenentatge.
v Síntesi dels aspectes del desenvolupament
personal de l'alumne rellevants per a la intervenció educativa: historial
acadèmic i sobre el desenvolupament general (biològic, psicomotor,
intel·lectual, emocional, social, nivell de comunicació - llenguatge).
v Valoració de les capacitats,
actitud i interessos.
v Determinació del nivell
actual de competències curriculars; tres subfases: 1a. Determinació de
les àrees que necessiten avaluació, 2a. Avaluació ordinària per part del
professorat i 3a. Avaluació en profunditat de les àrees afectades.
v Treball i reforç exhaustiu
en aquelles àrees que es detectin com a problemàtiques.
v Valoració i presa de
contacte amb institucions externes al centre.
(Psicòleg: tractament psicològic i psicomotiu).
v Valoració de les necessitats
reals,
dificultats més pronunciades i en funció d’això elaborar materials
didàctics adaptats per tal d’oferir un reforç adequat a l’alumne.
v Seguiment i preparació de
les classes.
v Oferir suport dins
l’aula.
|
Instruments o
Tècniques:
|
§ Anotacions exhaustives a
mode de diari de la feina que es treballa diàriament amb cada alumne i quina
és la seva evolució.
§ Ús de materials Montessori
per treballar les diferents àrees detectades.
§ Elaboració de propis
materials personalitzats per cada cas.
§ Gràfiques de velocitat lectora on es contrastin les
paraules llegides per minut amb les paraules que haurien de llegir en funció
de l’edat.
§ Informe que contrasti i
interpreti tota la informació prèviament obtinguda.
|
Indicadors
d’Avaluació:
|
»
Milloria
acadèmica manifestada tant a les classes individualitzades amb mi com a
l’aula ordinària.
»
Realització
periòdica d’informes on hi constin les competències treballades amb mi i
l’evolució de les habilitats de l’alumne.
»
Grau
d’adequació dels materials adaptats: grau d’interès, grau d’ajuda
proporcionada, capacitat per seguir les explicacions de classe.
»
Valoració
de la millora dels punts dèbils o dificultats d’aprenentatge en les
assignatures que incidim.
»
Entrevistes
amb els tutors corresponents sobre l’evolució dels seus alumnes.
|
|
|
Fase 2:
Valoracions
Psicopedagògiques
|
Data / Hores: A
partir de Setmana Santa. Hores encara a determinar.
|
Objectius:
|
Ø Donar resposta a la
demanda del tutor sobre els dubtes en el rendiment escolar de l’alumne.
Ø Elaboració, seguiment i
avaluació de la proposta curricular que sigui necessari realitzar per respondre
adequadament a les necessitats que presenta l'alumne.
Ø Avaluar les capacitats
globals de l’alumne.
Determinar el potencial
d'aprenentatge per pensar possibles ajudes per al desenvolupament de
l'alumne.
Ø Determinar tots els factors
contextuals de l’alumne que influeixin en el desenvolupament de l’aprenentatge.
(ENTREVISTA)
Ø Establir nous acords
d’actuació en els mètodes o continguts d’aprenentatge de l’alumne.
|
Destinataris/àries:
|
ü Alumnes d’Infantil (una)
i Primària (quatre).
ü Professors involucrats.
|
Activitats i
Continguts:
|
v Recollida d’informació sobre
l’alumne
que sigui rellevant per a la intervenció educativa: informació sobre l’entorn
familiar, escolar, situació curricular, etc. Ressaltar aspectes del context
que poden afavorir o dificultar el procés d'ensenyament de l’aprenentatge.
v Reunió prèvia amb el tutor i
psicòloga del centre per determinat quin tipus de proves s’han de passar a
cada alumne. Informar als pares de les decisions preses sobre les proves, de què
tracten i quin és el nostre propòsit. Si accepten, seguim el procés.
v Síntesi dels aspectes del desenvolupament
personal de l'alumne rellevants per a la intervenció educativa: historial
acadèmic i sobre el desenvolupament general (biològic, psicomotor,
intel·lectual, emocional, social, nivell de comunicació - llenguatge).
v Valoració de les capacitats,
actitud i interessos.
v Observació del context
del centre: existència i adequació del Projecte de Centre, ideologia,
context organitzatiu, context didàctic, clima institucional.
v Valoració del context
socio-familiar: (ENTREVISTA)
a) Alumne: autonomia en l'entorn,
mitjans de comunicació, interaccions familiars, rol, aficions, etc.
b) Família: hàbits i pautes
educatives, actituds i expectatives davant el nen, coneixement de la seva
problemàtica.
c) Entorn social: recursos de què disposa i
possibilitats educatives d'aquest.
o Coordinació i presa d’acords
entre professionals:
tutor, professors, mestres d’educació especial, monitors, etc.
o Coordinació i presa d’acords
amb la família.
o Observació a l’aula i al pati (en
algun determinat cas).
|
Instruments o
Tècniques:
|
§ Per tal de realitzar una
bona valoració, es durà a terme una participació conjunta de tots els
professionals que incideixen en el subjecte. Treballant en xarxa i
d’una manera col·laborativa.
§ Entrevistes entre agents
implicats dins del centre:
tutor, professors, psicòloga, etc. per tal de fer un bon seguiment i presa
d’acords.
§ Entrevista amb la família
(a valorar).
§ Administració de
determinades proves en funció de l'alumne:
§ Administració del WISC –
IV per tal d’avaluar les capacitats globals de l’alumne.
§ Administració del WPPSI
per tal d’avaluar les capacitats globals de l’alumne (fins a 6 anys aprox).
§ Administració del CAS
per tal d’avaluar el nivell d’ansietat de l’alumne.
§ Administració del DST-J
per aprovar o descartar la sospita de possible dislèxia.
§ Administració del Talec o
Prolec per analitzar l’escriptura i la lectura.
§ Administració de la Figura
de Rey per analitzar l’organització viso-espacial i la memòria visual.
§ Administració del Test de
Bender per analitzar la capacitat viso-motora.
§ Administració de Proves
Projectives com la de l’HTP per obtenir informació personal subjacent de
l’alumne.
§ Entrevista amb el propi alumne pe tal
d’obtenir informació que ens proporcioni directament ell, i poder valorar
també llenguatge no verbal que ens ofereixi (posició postural, mirada, to de
veu, possibles tics, etc.). Tota informació és rellevant i la tindrem en
compte.
§ Realització d’un Informe
final personalitzat on s’hi
reculli tota la informació extreta prèviament mencionada i ara contrastada:
interpretació dels resultats dels tests; (observacions a l’aula i el pati);
les entrevistes amb tots els agents implicats; motiu de la prèvia demanda del
tutor; acords presos amb el DOP, tutor i família i possibles propostes de
millora.
§ Graelles d’Observació per a
l’aula i per al pati (si convé).
|
Indicadors
d’Avaluació:
|
»
Test par la detección de la dislexia en nens. DST-J.
»
Escala d’intel·ligència de Wechsler per nens WISC–
IV.
»
Escala d’intel·ligència de Wechsler per nens WPPSI.
»
Qüestionari
d’ansietat infantil CAS.
»
Interpretació
de les dades aportades pel Talec o el Prolec.
»
Interpretació
de les dades aportades pel test de Figura Completa de Rey.
»
Interpretació
de les dades aportades pel Test de Bender.
»
Interpretació
de les dades aportades per les Proves Projectives: HTP (figura humana, arbre,
família i/o casa).
»
Posada en comú amb el tutor dels resultats
obtinguts i interpretació dels mateixos a partir de l’Informe.
»
Devolució de la informació i presa d’acords
conjunts.
»
Buidatge d’informació de les Graelles d’Observació
i anàlisi qualitatiu d’aquestes.
|
Fase 3:
Valoració
i Reflexió sobre les pròpies pràctiques.
|
Data / Hores: Per
definir.
|
Objectius:
|
Ø Valoració del grau
d’assoliment dels objectius prèviament citats en les dues fases anteriors.
Ø Pròpia valoració de les
pràctiques realitzades.
• He après com es treballa
col·laborativament dins del Departament d’Orientació Psicopedagògica d’una
escola en concret?
• He ofert el suport prèviament plantejat als
alumnes que se m’han encomanat?
• Han millorat acadèmica i
personalment els alumnes?
• He aportat punts de vista o
praxis interessants als alumnes i professors?
• Què he après de
l’experiència?
Ø Valoració per part de la
tutora de les tasques realitzades.
Ø Propostes de millora
conjuntes.
Ø Recopilació de les millores
incorporades i valoració de les mateixes.
|
Destinataris/àries:
|
ü Mestres, alumnes,
professionals del DOP (pedagoga, psicòloga) i jo mateixa.
|
Activitats i
Continguts:
|
o Reunions amb la tutora de
centre.
o Recopilació de la feina feta
i valoració retrògrada personal i conjuntament amb la tutora de centre.
o Plasmar les tasques
realitzades detalladament, on hi afegeixi una reflexió personal de cada una,
tot incloent-hi els problemes amb que m’he topat i com els he resolt.
o Plasmar les expectatives i
impressions prèvies i actuals sobre el desenvolupament i funcionament de cada
fase.
|
Instruments o
Tècniques:
|
§ Reunions i posades en comú
amb la tutora, mestres de l’escola i tutors de cada alumne.
§ Buidatge d’anotacions de les
sessions.
§ Utilització del Blog per
plasmar-hi les pròpies reflexions.
|
Indicadors
d’Avaluació:
|
»
Activitats
Continuades de la UOC.
»
Autoavaluació.
»
Avaluació
de la tutora de centre i de la tutora de la UOC.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario