El mètode
Montessori
Les
pràctiques que desenvoluparé a l’Escola Montessori – Palau de Girona s’engloba
dins el marc del Mètode Montessori implantat per la Doctora Maria Montessori.
Fa menys
d’un mes, per TV3, van passar un documental sobre aquesta Doctora, us passo el
link per si en voleu saber una mica més. De totes maneres, us faig un breu
resum sobre el sem mètode:
Principis bàsics del
mètode són els següents:
La ment absorbent dels nens: La ment dels nens té una capacitat meravellosa i única, té la capacitat d'adquirir coneixements absorbint. L’aprenentatge es produeix inconscientment, passant a poc a poc de l'inconscient a la consciència. Se'ls compara amb una esponja, amb la diferència que l'esponja té una capacitat d'absorció limitada, mentre que la ment del nen és infinita.
Els períodes sensibles: Es refereix als períodes en els quals els nens poden adquirir una habilitat amb molta facilitat. Es tracta de sensibilitats que permeten als nens posar-se en relació amb el món extern d'una manera excepcional, aquests moments són passatgers i es limiten a l'adquisició d'un determinat coneixement.
L'ambient preparat: Es refereix a un ambient que s'ha organitzat amb cura per al nen, dissenyat per fomentar un millor aprenentatge i creixement. S'hi desenvolupen els aspectes socials, emocionals i intel·lectuals i responen a les necessitats d'ordre i seguretat. El disseny d'aquests ambients es basa en els principis de bellesa i ordre. Són espais lluminosos i càlids, que inclouen llenguatge, plantes, art, música i llibres.
La ment absorbent dels nens: La ment dels nens té una capacitat meravellosa i única, té la capacitat d'adquirir coneixements absorbint. L’aprenentatge es produeix inconscientment, passant a poc a poc de l'inconscient a la consciència. Se'ls compara amb una esponja, amb la diferència que l'esponja té una capacitat d'absorció limitada, mentre que la ment del nen és infinita.
Els períodes sensibles: Es refereix als períodes en els quals els nens poden adquirir una habilitat amb molta facilitat. Es tracta de sensibilitats que permeten als nens posar-se en relació amb el món extern d'una manera excepcional, aquests moments són passatgers i es limiten a l'adquisició d'un determinat coneixement.
L'ambient preparat: Es refereix a un ambient que s'ha organitzat amb cura per al nen, dissenyat per fomentar un millor aprenentatge i creixement. S'hi desenvolupen els aspectes socials, emocionals i intel·lectuals i responen a les necessitats d'ordre i seguretat. El disseny d'aquests ambients es basa en els principis de bellesa i ordre. Són espais lluminosos i càlids, que inclouen llenguatge, plantes, art, música i llibres.
El paper de l'Adult: El paper de l'adult en la Filosofia Montessori és dirigir l'infant, donar-li a conèixer un ambient bo i còmode. Ser un observador, estar en continu aprenentatge i desenvolupament personal. El veritable educador està al servei de l'infant educant i ha de conrear-hi la humilitat, la responsabilitat i l'amor.
Partint d’aquí, duré a terme
una praxis en la que es tindrà molt en compte la connexió entre els individus
i el context: tant l'immediat, familiar, educatiu,
entre iguals, com el més ampli i genèric o cultural.
Entendrem els alumnes com a agents actius, influents i influenciats per tot el
que els rodeja, per tant, considerarem una fonamental font d’informació tot el
seu entorn. D’aquesta manera, tindrem una visió integradora dels fenòmens. Aquesta visió
ecològica permet veure com el grup (família, centre,
alumnes, etc.) no
s'adapta a un ambient donat
sinó que coevoluciona amb l’ambient. En base a
aquest model, es defineix el
Centre Educatiu (CE)
com un sistema obert, compost d’elements humans que es relacionen entre si i que tenen característiques pròpies.
També ens regim per la concepció
constructivista de l’aprenentatge, la qual contempla d’educació com una
pràctica essencialment socialitzadora, tot facilitant l'accés a un conjunt de
sabers i formes culturals. Partint d’aquí, l'aprenentatge dels
continguts escolars implica un procés de construcció o reconstrucció en què les
aportacions de l'alumne són decisives.
També cal parlar sobre el Triangle interactiu, en el qual hi
trobem:
• El paper
mediador de l'activitat mental constructiva de l'alumne.
• Els continguts escolars: sabers preexistents socialment construïts i culturalment organitzats.
• El paper del professor: guiar i orientar l'activitat mental constructivista de l'alumnat cap a l'assimilació significativa dels continguts escolars.
• Els continguts escolars: sabers preexistents socialment construïts i culturalment organitzats.
• El paper del professor: guiar i orientar l'activitat mental constructivista de l'alumnat cap a l'assimilació significativa dels continguts escolars.
No hay comentarios:
Publicar un comentario